Boekbeoordelingen

Auteurs

  • Ph. Idenburg

Samenvatting

Als gevolg van de enorme uitbreiding van het onderwijs, het wetenschappelijk onderwijs daaronder begrepen, zijn wij op weg naar de "the educatedsociety", waarin de scholing van dominerende betekenis zal zijn. De auteurvan dit boek, universiteitspredikant van de Universiteit van Sussex, vraagtzich af wat de maatschappelijke gevolgen van deze ontwikkeling zullen zijn.Hij onderzoekt daartoe eerst de oorzaken van deze expansie. Vervolgensbespreekt hij de nieuwe relatie, die erdoor ontstaat tussen de academischegemeenschap en de maatschappij. Maar reeds hier doet hij meer dan beschrijven, hij roept op tot bezinning en positiekeuze. "Sometimes universities give the impression of believing in research about everything exceptthose matters which have a practical hearing on their own job." (p. 47),zegt hij. Jenkins leidt zijn lezer tot zulk een onderzoek in en hij uit daarbij velestimulerende gedachten. De taak van de universiteit in onze huidige samenleving gaat hem zeer ter harte. Een thema, dat telkens terugkeert is in devolgende zinsneden neergelegd. "Vocational education pursued in an illiberal manner produces uncreative philistines. Liberal education withoutany vocational reference engenders dilletantism and intellectual irresponsibility." (p. 41).

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel