Tijdschriftbesprekingen

Auteurs

  • N.F. Noordam

Samenvatting

C. A. Flitner, G. Bittner, M. Vollen trachten door middel van tests uit te makenof de duitse kinderdorpen te accepteren zijn als vormen van moderne opvoeding of juist te verwerpen.W. Brezinka bespreekt de crisis in de hedendaagse wetenschappelijke pedagogiek. Hij gaat uitvoerig in op het bekende werk van Henz, waarvoor hij maarweinig waardering heeft: het is geen Erziehungswissenschaft, maar een Katholieke beschouwing over de opvoeding vanuit scholastiek standpunt.Zeitschrift für Pädagogik, jrg. 12, nr. 2, april 1966S. Strasser behandelt de begrippen functionalisme en intentionalisme, te beginnen met Rousseau. Hij ziet geen tegenstelling, maar synthese.M. Liedtke schrijft over Kantsche opvoedingswetenschap en H. H. Schepp overvrijheid, gelijkheid in Condorcets plan van 1792.R. Ingenkamp meent op grond van een empirisch onderzoek bij rekenen enduits, dat de 5 daagse school niet minder presteert dan de 6 daagse.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel