PSYCHOPEDAGOGISCHE EN NEUROPSYCHOLOGISCHE PROBLEMEN BIJ HET AANVANKELIJK LEESONDERWIJS.

Auteurs

  • F. GREWEL

Samenvatting

1. Op pedagogisch gebied is niet slechts de Nederlander een zwakketheoreticus. Integendeel, vele beroemde buitenlandse theoretici blijkenals men hun opvattingen kritisch toetst, ook maar zwakke broeders.Ze mogen dierbare, apodictische, psychologiserende, moraliserende uitspraken ten beste geven, de ontwikkelingspsychologische en pedagogische grondslagen zijn vaak dubieus. Men moet zich daarbij wel realiseren dat er desalniettemin uitnemende practici zijn geweest, zoalsdidactisch in ons land Nieuwold, den Hertog en Lohr, Jan Versluys,Zemike met hun uitstekende Lagere Schoolmethodieken, en niet tevergeten Hoogeveen. Op andere gebieden der pedagogiek hebben wijde namen van Klootsema en Mulock Houwer in de gestichtsopvoeding,en zo zijn er meer speciale terreinen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

PSYCHOPEDAGOGISCHE EN NEUROPSYCHOLOGISCHE PROBLEMEN BIJ HET AANVANKELIJK LEESONDERWIJS. (2023). Pedagogische Studiën, 44(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17435