Boekbeoordelingen

Auteurs

  • M. Langeveld

Samenvatting

Het vroeger te Hamburg bestaande UnescoInstituut, zo bericht het boek,is thans overgegaan in handen van de Bundesrepublik. De naam heeft dusoverwegend historische betekenis. Het instituut draagt evenwel nog steedseen „internationaal karakter". De publikaties zijn ter „uitsluitende verantwoordelijkheid van het instituut". Hoe een dergelijk instituut een dergelijke verantwoordelijkheid in principe dragen kan, is niet duidelijk en zalvan geval tot geval kunnen blijken.Wanneer men b.v. de lijst van deelnemers bekijkt, die de conferentiebezocht hebben, waaruit dit boek is voortgekomen, stelt men met verbazing vast, dat er uit geen enkel land van Europa eigenlijk wat men zo„een wetenschappelijk geschoold pedagoog" kan noemen, aanwezig was.Wel vindt men b.v. een architect uit Frankrijk en iemand uit Jerusalemen vele researchpsychologen met de school als arbeidsgebied. Men kan dus wel b.v. van Duitsland uit vragen, waar men zijn eigeninbreng zoeken moet. Kort gezegd: dit is een overwegend AmerikaansZweedse publikatie met Engelse inbreng en die van enkele sympathiserendeomstanders. Als zodanig kan men het boek dus wel als bron gebruiken,wanneer men bovendien vooral de nadruk legt op de experimenteelpsychologische benadering, onder voorbijgaan aan de leerkracht, de leerling en de school of klassegemeenschap als personen, resp. humanelevensvormen. Zo neemt men op Duitse bodem eerst recht met groteverbazing kennis van een bijdrage als die van Thelen (Chicago), Olson(Univ. of Michigan), enz.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel