Boekbeoordelingen

Auteurs

  • Ph. Idenburg

Samenvatting

Een verzameling studies betreffende een actueel vraagstuk, ingeleid doorHeinrich Popitz. Schneider geeft een uitvoerig internationaal overzicht vanstatistische gegevens en literatuur, dat een enigszins opsommend karakterdraagt maar nuttig is voor degene, die de gegevens bijeen wil zien. Hij had zijnbijdrage echter in de beide jaren, die tussen voltooiing en publicatie verliepen,moeten bijwerken. Nu ontbreken belangrijke werken, zoals Douglas' Thehome and the school, en Poignant's L'enseignemenl dans les pays du marchécommun. Het is onze eigen schuld dat Nederland zo zwak vertegenwoordigd isWij brengen ens materiaal kennelijk te weinig over de (taal)grens. Anders danbv. Zweden. Na dit apergu volgen verslagen van onderzoekingen in Bazel. Zegeven antwoord op de vraag, waarom ouders uit het lage sociale milieu hunkinderen, die voor de middelbare school en het gymnasium geschikt zijn bevonden, niet zenden. Zijn het financiële gronden? Liggen ze in een gebrek aanorientatie? Welke rol speelt de onderwijzer van het lager onderwijs erbij? Enals de kinderen wèl op het gymnasium terecht komen, hoe zijn dan hun lotgevallen? Het is alles in het beperkte milieu, waar de onderzoekingen plaatsvonden, gewetensvol onderzocht en helder gerapporteerd. Ik herken in de resultaten zoveel van ander onderzoek in buiten en binnenland A. A. van Wijnkoop's dissertatie Verder leren niet te vergeten dat ik met de representativiteitvan de uitkomsten niet zoveel moeite heb. DR. J. s. VAN HESSEN, „Samen jong zijn. Een jeugdsoclologischc verkenningin gesprek met vorigen". Met een woord vooraf van prof. Dr. Helmuth Plcss"ner. Uitgever Van Gorcum en Comp. N.V., Assen, 1965, 386 pag., ƒ22,50In deze studie wordt verslag gedaan van een onderzoek, gehouden injaren 1960 tot 1962, onder 302 bejaarden, die door ongeveer 20 studente"^zijn ondervraagd naar hun jeugdperiode. De bedoeling was, op basis van ^^verkregen gegevens, te pogen „om de sociale eigenheid van het jongz'Jjlzoals het zich in ons land buiten de instanties gezin en school tussenen 1920 moet hebben voorgedaan tot een samenhangend geheel te reconstrueren" (pag. 49).

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel