Ten geleide

Auteurs

  • J. Grandia

Samenvatting

directe aanleiding, voor een herziening van de structuur van ons^hoolwezen, is de door de Tweede Kamer der StatenGencraal aange"onicn motie Peters/Van Sleen van 2 december 1949 geweest, waarin de•"^gering werd uitgenodigd oni, met inachtneming van de vrijheid vanonderwijs, op een wetenschappelijk verantwoorde wijze te geraken totl' sluitend geheel van onderwijsvoorzieningen ter uitvoering van de^Jhtjarige leerplicht. ^an"'^^^ °"^crwijsstclsel in zijn geheel moet worden herzien en wel zovanaf het kleuteronderwijs tot en met het universitair on^^ 'js Worden geordend binnen éón organisch sjimenhangende juridicqj^ ^"'^'Seving. Met deze NotaRutten is een sociaalpedagogische enj " ^itiaktische grondslag gelegd voor een herstructurering van het on^•^'js. Waarop door zijn opvolger Mr. Cals verder gewerkt is.bra^u ^ Tweede Kamer over de NotaRutten verslag had uilge^^ "^ht, heeft minister Cals in april 1955 ge;intwoord met de zogeom 'h''*^ •• '^wcedc Onderwijsnota" waarin het plan werd aangekondigdlao S'^hcle voortgezet onderwijs d.w.z. al het onderwijs tussen deIjjj^"^® ^'lool en de hogeschool of universiteit te regelen in één wet.ont voornemen heeft toen het beeld van de Mammoet doen

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel