LEERPLANONTWIKKELING EN DE ANALYSE VAN HET DIDACTISCH PROCES

Auteurs

  • L. GELDER

Samenvatting

L Leerplanontwikkeling voor het basisonderwijs.Eén van de belangrijkste taken, die de didactici van het toekomstigbasisonderwijs ter hand moeten nemen, is het ontwikkelen van leerplannen, die aangepast zijn aan de functieverandering van het basisonderwijs. Hierbij dienen de consequenties getrokken te worden uit het feit,dat het basisonderwijs niet meer zal functioneren als eindonderwijs,maar ook niet meer als opleiding voor één bepaald deel van hetvoortgezet onderwijs (v.h.m.o.).Het basisonderwijs zal dan een relatief zelfstandige taak krijgen als„fundamental education", waarvan de inhoud bepaald kan wordendoor de doelstelling: het kind in staat te stellen de instrumentele culturele vaardigheden te verwerven, die zijn ingroei in de cultuur mogelijkmoeten maken. i Deze relatieve zelfstandigheid houdt echter tevens in, dat in de leerstof èn in de didactische werkwijzen de waarborgen aanwezig moetenzijn voor een goede aansluiting met het voorafgaande kleuteronderwijsen een goede voorbereiding tot het gedifferentieerde voortgezet onderwijs (resp. brugonderwijs).

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

LEERPLANONTWIKKELING EN DE ANALYSE VAN HET DIDACTISCH PROCES. (2023). Pedagogische Studiën, 44(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17449