OVER DE „PROEVE VAN EEN LEERPLAN VOOR HET BASISONDERWIJS"

Auteurs

  • G. BOOMSMA

Samenvatting

De Lageronderwijswet 1920 bindt het onderwijs op de openbare enbijzondere scholen voor gewoon lager onderwijs aan een leerplan.Welke functie dient het leerplan in de school te vervullen, zal hetgeen dode letter blijven? Voor ons antwoord willen we wijzen op deinvloed, die de „Leidraad, samengesteld door de Inspectie van hetLager Onderwijs in de derde Hoofdinspectie" op het onderwijs in onsland heeft uitgeoefend. Gegoten in de vorm van een leerplan, was de Leidraad een bron vaninspiratie voor velen bij de inrichting van hun onderwijs. De mededeling bij de achtste druk, dat geen verdere bewerking meer zou volgen,verwekte, ondanks de motivering wel enige teleurstelling. Voortdurendbleek bij de opstelling van het onderwijsprogramma behoefte aan steun.De moeilijkheden, die hier liggen, komen tot uiting in de redactie vande gebruikelijke leerplannen. Aanduiding van de stof in zeer algemenetermen moet vaak de verlegenheid van de auteur verdoezelen; het gevolg is dat de onderwijzer er voor zijn dagelijkse arbeid te weinighouvast in vindt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

OVER DE „PROEVE VAN EEN LEERPLAN VOOR HET BASISONDERWIJS". (2023). Pedagogische Studiën, 44(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17451