TOETSING VAN SCHOOLBOEKEN EN EXAMENOPGAVENdoor vaststelling van de leesbaarheid volgens FleschDouma

Auteurs

  • J. Hoogteling

Samenvatting

Inhoud1. Het onderzoek van de leesbaarheid, in het bijzonder in het Nederlandse taalgebied.2. Motief voor het gebruik van de formule van FleschDouma.3. De toetsing van de rangschikking van een verzameling dictees.4. Overwegingen bij het onderzoek van een oefenboek door de vaststelling van de leesbaarheid.5. Tweede toepassing: oefeningen bij een Nederlandse schoolgrammatica.6. Overwegingen bij de toetsing van examenopgaven met het leesbaarheid sonderzoek.7. De toetsing van de dictees bij een examen in de Nederlandse handelscorrespondentie.8. De toetsing van de tweede examenopgaaf voor Nederlands op hetexamen H.B.S.B en gymnasium.9. Enkele conclusies.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

TOETSING VAN SCHOOLBOEKEN EN EXAMENOPGAVENdoor vaststelling van de leesbaarheid volgens FleschDouma. (2023). Pedagogische Studiën, 44(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17459