Boekbeoordelingen

Auteurs

  • Ph. Idenburg

Samenvatting

Het Peabody International Center in Nashville is bezig een aantal monografieën op het gebied van de vergelijkende opvoedkunde te publiceren.Thans is in deze serie opgenomen het pleidooi, dat Birdsey Grant Northropin 1873 heeft doen uitgaan tegen de gewoonte om Amerikaanse jongeliedenenkele jaren onderwijs in Europa te laten volgen. In het bijzonder deDuitse scholen waren daarbij zeer in trek. De auteur betoogt in zijn geschrift dat de gouden mogelijkheden, die men van de Europese cultuurverwacht, grotelijks overdreven zijn. Hij laat zien dat enkele jaren op eenDuits gymnasium moeilijk zijn in te passen in de gang van het Amerikaanse onderwijs en daarom gedoemd zijn om onvruchtbaar te blijven. Hij heeftbovendien morele bezwaren. Het gevaar is groot dat deze jongelieden debeste waarden van de Amerikaanse cultuur verliezen, ja ontchristelijktzullen terugkeren. Bovendien is de geest van de Duitse scholen volstrektmilitaristisch en dus geheel in strijd met de democratische traditie, welkede jongelieden door het Amerikaanse onderwijs wordt bijgebracht. Uit eenuitgebreide correspondentie en persbesprekingen, die mede zijn afgedrukt,blijkt dat de auteur met zijn betoog brede instemming heeft gevonden.Steward Fraser heeft deze nieuwe editie van het geschrift ingeleid. Hetkomt mij voor dat hij daarbij de gelegenheid verzuimd heeft om deze publikatie te plaatsen in het cultuurhistorisch kader, waarin zij thuisbchoort,namelijk in die van het opkomend nationalisme van de zeventiger jaren dervorige eeuw. Dit geschrift verscheen voor de eerste maal in 1908. Het is thans, met eenwoord vooraf van Prof. L. A. Cremin opgenomen in de serie classics /"education. De periode, die de aandacht van de auteur tot zich trok, is diewaarin in de Verenigde Staten onderwijs in kosteloze openbare lagerescholen, uit belastingopbrengsten bekostigd, werd ingevoerd. Het onderwijskundig reveil in de eerste helft der 19dc eeuw werd vóór de verschijningvan Carlton's studie toegeschreven aan de invloed van een aantal humanitair denkende mensen. Daartegenover verdedigt Carlton de these, dat deontwikkeling bepaald is door de opkomst van het industrialisme. Hij voertdaarvoor uitvoerig materiaal aan. Interessant is de opsomming van de argumenten vóór en tegen kosteloze, uit de openbare kas betaalde, scholen. Ver

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel