het schoolwezen als economisch verschijnsel

Auteurs

  • Ph.J. Idenburg

Samenvatting

In zijn verzamelwerk Innovation in Education schrijft Matthew B.'^'les: „in most cases the initiation for change in an educational systemäppears to come from outside".i Dit is de uitkomst van waarnemingende Verenigde Staten. Ik neem aan dat ook in andere landen deeerste aanzet voor verandering komt van buiten de enclave, die het^hoolwezen nu eenmaal in de maatschappij vormt. De geschiedenisJ^n het Nederlandse onderwijs lijkt mij in deze richting te wijzen,barbij denk ik in de eerste plaats aan de invloeden, die er van kerkstaat op zijn uitgegaan en aan de maatschappelijke krachten, die erhebben ingewerkt. Niets verhindert ons echter het begrip „vanUiten" ruimer te interpreteren dan door de Amerikaanse auteur is beOok de inwerking van voorbeelden van over de grenzen is in deS^schiedenis van vele landen nawijsbaar en Nederiand vormt ander

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel