Boekbeoordelingen

Auteurs

  • Ph.J. Idenburg

Samenvatting

De indrukwekkende beweging, die er in de laatste decenniën in het Europese schoolwezen gaande is, staat in onlosmakelijk verband met de sociaaleconomische ontwikkeling, zoals deze zich onder invloed van natuurwetenschap en techniek in dit deel van de wereld voltrekt. De determinerende factoren werken in West en OostEuropa beide en dp inwerkingervan in de onderwijswereld vertoont analoge trekken. In dit geschriftwordt deze verwantschap op een aantal punten: onderwijseconomie, veranderingen in de beroepen, introductie tot de wereld van de arbeid in hetalgemeen vormend onderwijs, enz. aangetoond. De auteur citeert daarbijuit geschriften van beiderlei herkomst en laat dan de vele punten vanovereenkomst zien. Hij waarschuwt terecht tegen de gedachte dat deoriëntatie aan beide zijden van het IJzeren Gordijn nu ook volstrektdezelfde zou zijn. Dit is een systematisch opgebouwd bock. Het eerste deel heeft betrekkingop de vraag naar het wezen van de Bildung. Het bevat een exposé over degrondstructuren ervan. Het tweede deel heeft betrekking op de vraag naarhet Wezen van de maatschappij. Het bevat een beschouwing over de grondstructuren van de maatschappij, voorafgegaan door een historisch overzicht. Het derde deel bespreekt dan de onderlinge verhouding van Bildungmaatschappij, de problematiek, die daarin begrepen is, en dc taken, diev^daag voor ons staan.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel