EEN ONDERZOEK NAAR DE BEHEERSING VAN DE REKENSTOF IN HET G.L.O.

Auteurs

  • A. WISSEL
  • H. HEESEN
  • D. STRELITSKI

Samenvatting

Voor kinderen, die met ernstige leermoeilijkheden te kampen hebben,bestaat de mogelijkheid van aanmelding bij een school voor buitengewoon onderwijs. Daarnaast kan thans in diverse plaatsen de hulpvan schooladviesinstanties ingeroepen worden.Een verantwoord advies is slechts te geven op grond van een uitgebreid onder2X)ek. De eerste vraag waarop dit onderzoek een antwoordmoet geven, is de ernst van de achterstand. Hiervoor gelden verschillende criteria. Een eerste criterium is de vraag of de achterstand ineen bepaald vak „algemeen" is of zich beperkt tot enkele specifiekemaar essentiële onderdelen van de leerstof. Een tweede criterium ishoe „groot" de achterstand is. Een derde criterium is van geheel andereaard: worden de lacunes in feite veroorzaakt door een vroeger ge"i'ste aansluiting op het onderwijs, b.v. door ziekte van het kind,verandering van school of iets dergelijks, of wijzen de lacunes op eenfundamenteel gemis aan begrip? Niveaubepaling, lacuneonderzoeken foutenanalyse pt)gcn op deze vragen een antwoord te geven.Zijn deze vragen eenmaal beantwoord dan wordt het mogelijk opbasis hiervan een definitief oordeel te geven over de ernst en de aardVan de geconstateerde achterstand.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

EEN ONDERZOEK NAAR DE BEHEERSING VAN DE REKENSTOF IN HET G.L.O. (2023). Pedagogische Studiën, 44(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17471