EEN HALVE OPLOSSING
Samenvatting
In de loop van 1966 zijn er blijkens een artikel van Dr. H. van EykLevende Talen nr. 239/april 1967 een drietal didactische studie'Jeenkomsten gehouden voor leraren Nederlands, in Eindhoven, Amsterdam en Meppel. Aan deze bijeenkomsten namen ongeveer 90 docenten deel. Er was een centraal agendapunt: de vraag naar een mini'^umprogramma voor grammatica. De behoefte aan een minimumpro^ramnia werd vrijwel algemeen gevoeld; het merendeel der deelnemerste één minimumprogramma wenselijk voor alle schooltypen, zekeroor de lagere klassen (brugklas). ^ parallel loopt met de vraag die wij stelden aan het begin van^ e studie: Grammatica op de lagere school? (Paedagogische Stujjj'^" XXXVI. 1959, blz. 15). Men achtte drie doelstellingen mogelijk,ronder aangegeven, maar ze werden merkwaardigerwijze alle drie^j^^^^ßvorm gesteld. Deze wijze van formulering zou kunnen duischa /'^"wezige onzekerheid, althans op een tekort aan weten{j,.. en didactische overtuiging. Dat deze onzekerheid bestond,