Boekbeoordelingen

Auteurs

  • Ph. Idenburg

Samenvatting

Er is „dank zij het gezag van de heersende macht en de stabiliteit van hetregeringsbeleid", zoals Majault zegt, in Frankrijk een radicale onderwijshervorming aan de gang. Zo iets voltrekt zich, gelijk wij ook in Nederlandervaren, niet zonder onrust: de leraren weten niet, waar ze aan toe zijn,en de ouders zijn de weg in het stelsel van scholen kwijt geraakt. Dit boekis ter voorlichting geschreven. Het bestaat uit drie delen: een tekening vande radicale veranderingen, die zich in het cultuurpatroon voltrekken en deconsequenties ervan voor het schoolwezen; een beschrijving van denieuwe onderwijsorganisatie; een aantal bijlagen met verordeningen, statistische gegevens en een bibliografie. De gegevens in de bijlagen zijn elders niet steeds gemakkelijk te vinden;het is nuttig dat ze hier voorkomen. Indien er omtrent dit welverzorgdeboek iets zou zijn op te merken dan ware het dat de relatie tussen de veranderende menselijke situatie en de onderwijshervorming dus tussen dcdelen 1 en 2 te weinig tot haar recht komt. Ik zou mij kunnen voorstellen dat degenen, voor wie dit boek is bestemd, nu toch nog zoudenvragen: waarom grijpt de regering in op de wijze, zoals zij het doet. Erware uit officiële teksten voldoende materiaal te putten geweest voor helvinden van het antwoord. pn. J

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel