HET ONDERWUS IN BIOLOGIE IN DE TWEEDE LEERKRING VAN DE KWEEKSCHOOL

Auteurs

  • P.A. HOEK
  • J.C. STEEN

Samenvatting

In een voor het Didaktisch Instituut (afd. Biologie) van de R.U. teUtrecht gemaakte doctoraalscriptie werden enige gedachten ontwikkeldover het onderhavige onderwerp, die wij ter overdenking willen geven.Het terrein der speciale didaktiek is er immers één, waar iedere bijdrage welkom is.Het biologieonderwijs heeft op de kweekschool een dubbele betekenis,speciaal in de tweede leerkring:Er moet een hoeveelheid kennis worden bijgebracht.Er moet geleerd worden, hoe deze kennis over te dragen op kinderen.In de derde klassen van de kweekscholen zitten leerlingen, die op dekweekschool zelf twee jaar lang twee uur per week biologieonderrichthebben gehad. Maar er komen ook leerlingen met m.in.s. of een anderemiddelbare opleiding. Deze komen van verschillende scholen en hebbenniet dezelfde stof gehad. Dat is echter niet het ergste. Eventuele leemten in hun kennis zouden ze door het zelfstandig uitwerken van takenwel kunnen opvullen. Dat veronderstelt men althans. Helaas valt datbitter tegen. Het leerprogramma zit toch al aardig vol.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

HET ONDERWUS IN BIOLOGIE IN DE TWEEDE LEERKRING VAN DE KWEEKSCHOOL. (2023). Pedagogische Studiën, 44(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17476