Pedagogische kroniek

Auteurs

  • J. Grandia

Samenvatting

Op de redactievergadering van december 1965 is besloten in PaedagogischeStudiën een kroniek te doen verschijnen waarin pedagogische feiten en gebeurtenissen uit binnen en buitenland zullen worden vermeld al of niet metcommentaar. Daarmee zal worden gepoogd in journalistieke vorm delezers(essen) van ons tijdschrift wetenschappelijk, actueel en veelzijdignieuws te bieden.Prof. Torsten Husen, hoogleraar aan de universiteit van Stockholm, is vanmening dat onderzoek, naar de omvang der scholen voor voorgezet onderwijs, noodzakelijk is. In Zweden is, gezien de leerplannen en de opleidingsmogelijkheden, 900 leerlingen per school het meest gunstig. Uiteen oogpunt van discipline is echter dit aantal leerlingen te groot daar ereen sterke toename van disciplinaire problemen op een school ontstaat,wanneer het aantal van 600 leerlingen belangrijk wordt overschreden.Prof. Husen vindt een nadere bestudering van deze problematiek noodzakelijk en acht dit mogelijk, daar er momenteel goed opgeleide onderzoekers ter beschikking staan en i % van de onderwijsuitgaven in Zwedenaan research kan worden besteed. Voor het komende jaar is voor dit doel2 % aangevraagd. Een enthousiast hoofd van een school voor geestelijk gehandicapte kinderen heeft kunnen vaststellen dat het zwemmen een heilzame invloed uitoefent op de lichamelijke en psychische conditie van zijn leerlingen. Hetaantal zwemuren heeft hij dan ook weten te vergroten en met medewerkingvan een zweminstructrice leert hij zijn kinderen duiken en de verschillendezwemslagen beoefenen. De vorderingen zijn zo goed dat de kinderen opeen niveau worden gebracht dat zij een zwemdiploma kunnen behalen.Op zichzelf is een zwemdiploma niet zo belangrijk maar voor het geknaktezelfvertrouwen van de kinderen, daar zij merken ook iets te kunnen presteren, blijkt dit waardevol te zijn.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel