Boekbeoordelingen

Auteurs

  • Ph. Idenburg

Samenvatting

Müller bezint zich in het eerste referaat een artikel van 18 blz. op de overdracht die geboden wordt door de opvoedingsstijl van de daaraan te grond liggende houding en interesseert zich vnl. voor de demokratische grondhouding.Mollenhauer laat in de volgende 16 blz. zien, hoe in de opvoedingsraad zicheen intieme en direkt persoonlijke win elivesking voltrekt. De beide stukkenbieden aldus een bijdrage tot de problematiek van het pedagogisch kontakt. Dit boekje leidt ons terug naar de verouderde positie, waarin denken over opvoeding niet uitgaat van een in de wereld aangetroffen feit dat de mens nu eenmaal klein begint, zichzelf niet in leven kan houden, op zichzelf de betekenis vande dingen niet leert kennen, enz. van de andere feitenreeks, dat het opvoedenvan een kind een impliciete keus is vóór de voortzetting van menselijk levenals menselijk, vóór de voortzetting van de menselijke arbeid, enz. van dederde feitenreeks, dat mensen verantwoordelijk zijn voor de konsekwenties vanhun eigen daden, maar dat kinderen niet om hun leven gevraagd hebben en erdus niet verantwoordelijk voor gesteld kunnen worden, maar toch verantwoordelijke mensen worden moeten, enz. enz. Genoeg om eerst maar eens van uit tegaan en te bekijken, wat het vóóronderstelt. Hier wordt, als vanouds, weer vande meest algemene vraagstukken uitgegaan (Wat is filosofie? Wat is kennis?Wat is een waarde? enz.) en de sfeer van dgl. algemene filosofische vragenWordt maar nauwelijks verlaten. Laten we het een inleiding in de wijsbegeertenoemen. Voor pedagogen of pedagogisch geïnteresseerden vervult dit boekjegenerlei speciale funktie. m.j.l.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel