LERAARSOPLEIDING, GROEPSPROCESSEN,EN DEMOCRATISCHE GEZINDHEID: EEN VERGELIJKENDE BESCHOUWING
Samenvatting
Er kan een zekere naïveteit schuilen in de gedachte dat men leraren kanvormen door middel van een pedagogischdidaktische opleiding. NI. danwanneer men vergeet dat leraren al gevormd zijn nog voordat ze aan dezeopleiding beginnen. De invloed van eigen opvoeding, van cultuurpatroon, van het onderwijssysteem waarmee de a.s. leraar in intensief dagelijks contact is geweest, is van een betekenis die niet mis te verstaan is.Men zou het zo kunnen stellen dat de eigenlijke leraarsopleiding maarmoet zien iets te veranderen of nog iets toe te voegen aan wat door hetleven en het onderwijs zelf al verregaand gevormd is. Zeker houden wijdit voor mogelijk, maar alleen dan wanneer men aansluit bij bestaandeopinies en opvattingen over leraarsgedrag; wanneer men het feit niet negeert dat diep gewortelde attitudes in verband met opvoeding en onderwijs vaak aanwezig zijn, ook al behoeft de persoon in kwestie zich daarvan niet scherp bewust te zijn. Dissonantie tussen aanwezige opvattingenen attitudes en nieuw inzicht dat wordt aangeboden, zou gemakkelijkkunnen leiden tot afwijzing van het laatste.