DE VERHOUDING VAN DE WETENSCHAP DER OPVOEDING TOT DE PRAKTIJK!
Samenvatting
Ik ben gevraagd om vanmorgen voor U te spreken over de verhoudingvan de wetenschap der opvoeding tot de praktijk.Ik heb gezien dat ik op de agenda aangekondigd ben als hoogleraar inde pedagogiek. Dit is een kleine onjuistheid. Sinds enkele jaren luidt mijnopdracht niet meer pedagogiek maar opvoedkunde. Wat de inhoud van mijn taak betreft is hier geen wijziging in het spel.Het betreft een zuiver formele zaak, om nl. de in het Statuut aangeduidewetenschap ook in de opdracht tot uitdrukking te brengen. Maar toenik even bij deze kleine vergissing stilstond werd ik mij de ironie der situatie bewust. Want zoals ik op het ogenblik de zaak zie zou het mij nietmogelijk zijn een leeropdracht in pedagogiek zonder nadere aanduidingte vervullen. Ik geloof niet meer dat men pedagogiek zonder meer alswetenschap kan aanduiden, of dat iemand onder deze benaming aan zijnuniversitaire opdracht zin kan geven.