PROBLEMEN BIJ SYSTEEMVERANDERINGEN IN HET ONDERWIJS

Auteurs

  • L. GELDER van

Samenvatting

Tussen de historisch gegroeide structurele vormgeving van het onderwijs en de nieuwe eisen, die op grond van pedagogische en nietpedagogische motieven aan het onderwijs gesteld worden, bestaan dusdanige verschillen, dat alleen een systematische, de totale structuur en inhoud omvattende vernieuwing een oplossing kan bieden. De vernieuwing is niet meer een taak van de enkeling, maar eist de gemeenschappelijke inspanning van allen, die bij onderwijsvorming en opvoeding betrokken zijn. Hiermee is een nieuwe fase van het pedagogisch denken ingeluid, waarvan de consequenties nog slechts door zeer weinigen doorzien, laat staan begrepen worden. Deze verandering heeft zich in een betrekkelijk gering aantal jarenvoltrokken. De ontwikkeling heeft de pedagogen overvallen, waardoorfflen nauwelijks over de middelen, de methoden, de theorieën en technieJ^en en zeker niet over voldoende deskundig opgeleide schoolpedagogen en onderwijskundigen beschikt om de nieuwe taken uit te voeren.Niet alleen de samenleving, ook de wetenschap heeft het onderwijsals probleem ontdekt. Er is vraag naar deskundigheid op vrijwel elkgebied van het onderwijs. De impulsen tot de bestudering van de problemen zijn niet in de eerste plaats vanuit de pedagogiek voortgekomen,®aar vanuit andere wetenschappen: de psychologie, de sociologie, deeconomie. De goede ontwikkeling van de pedagogiek wordt hierdoorernstig geschaad. Bovendien ontstaat het gevaar, dat de centrale pedagogische problemen verloren gaan door de overigens te waarderen ijve'■Ige belangstelling van de andere disciplinen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp