Boekbeoordelingen

Auteurs

  • Ph. Idenburg

Samenvatting

Wolgang lempert und heinrich ebel, Lehrzeitdauer, Ausbildungssystemund Allsbildungserfolg, Verlag Rombach und Co., Rosastrasse 9, Freiburg>B., 1965, 416 S.Bij internationale statistische vergelijkingen omtrent de graad van ontwikkeling van het voortgezet onderwijs komt de Duitse Bondsrepubliek steedsslecht voor de dag. In de studie Targets for education in Europe in 1970,'er voorbereiding van de o.e.c.d. Conferentie te Washington in het najaaryan 1961, vinden wij bijv. van de 100 jongemensen van 15 t/m 19 jaar erin Frankrijk en de Benelux 31 in de school en in Duitsland slechts 17. (Cijfers van omstreeks 1958). Dat komt doordat hier uitsluitend met het volledigdagonderwijs in de school is gerekend en in Duitsland zeer veel kinderen na het lager onderwijs in de leerlingopleiding in het bedrijfsleven'erecht komen en daarnaast dan parttime schoolonderwijs genieten. Dat isZo de oude traditie. Onbeantwoord blijft echter de vraag hoe dit onderwijsVolgens de leerlingstelsels in vergelijking met volledig dagonderwijs moetborden gewaardeerd. Zou de statisticus dit onderwijs als volwaardig voortgezet onderwijs meerekenen dan zou hij, naar uit dit boek (S. 333) blijkt,nog rond 32 % der 15 t/m 19 jarigen bij de 17, die hierboven werdenaangegeven, mogen optelnlen, zodat Duitsland met 49 % in Europa aan defop zou komen te staan. Wat is evenwel de onderwijskundige waarde van ditstelsel? Dat kan alleen door een uitvoerig onderzoek worden vastgesteld.De betekenis van dit boek is dat het de resultaten van zulk een onderzoekpresenteert en tegen gegevens uit andere landen (Zwitserland, Frankrijk ende Verenigde Staten) afweegt. De uitkomsten zijn niet gunstig. Het blijktdat de leertijd (Lehrzeit) in Duitsland in ruime mate een tijd van leeg'oop (Leerzeit) is.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel