Pedagogische Kroniek

Auteurs

  • J. Grandia

Samenvatting

Bernard Mackler, verbonden aan het „Teachers College" van de „Columbia University" heeft een schema gemaakt voor een beperkt maardiepgaand onderzoek naar het schoolsucces van jongeren, die in achterbuurten volwassen worden. In feite is daar weinig over bekend hoeweltalrijke onderzoekingen hebben aangetoond, dat de leerprestaties vankinderen uit de sociaal lagere milieus significant minder zijn dan vanjongeren, die tot de sociaal hogere milieus behoren. Eveneens is bekenddat kinderen, wier vader een beroep voor ongeschoolden uitoefent, minder punten scoren n.a.v. de hen voorgelegde intelligentietests dan kinderen, wier vader behoort tot de groep der academici. Mackler acht het voorts mogelijk om op basis van een daartoe geëigendonderzoek een theorie te ontwerpen, waardoor het mogelijk zou wordende relatie tussen sociale krachten en persoonlijke motivatie te onderkennen en tevens te kunnen voorspellen of deze relatie leidt tot falen ofslagen op school van het kind. Voorts meent hij dat een theorie kanWorden ontwikkeld van „deprivation" zodanig, dat het mogelijk wordtIe verklaren waarom de ene leerling wel op school slaagt en de anderliet ondanks eenzelfde sociale achtergrontl.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel