DE ONDERWAARDERING VAN DE EXPRESSIEVAKKEN OP DE SCHOOL VOOR H.A.V.O.
Samenvatting
Wie met h.a.v.o. experimenteert, zal ook het prozaïsche jargon van de lessentabel virtuoos moeten hanteren, maar zelfs de vindingrijkste manipulator komt al heel gauw tot de ontdekking, dat enkele hoogmogende lieden, grijs van ervaring, voor de nieuwe school voor hoger algemeen voortgezet onderwijs een basistabel in elkaar hebben geschroefd,die als minimum poneert, wat in de praktijk als een volstrekt maximumgaat gelden. M.a.w.: de veelgeroemde vrijheid is minimaal en, zoals nual blijkt, in de eerste drie leerjaren afwezig. Het lijkt er soms op, datde samenstellers van deze tabellen enerzijds van de gedachte zijn uitgegaan om al hun broeders te hoeden voor alle misstappen, die maar begaan kunnen worden en dat zij zich anderzijds tot doel hebben gesteldom zoveel mogelijk aan dë eisen van de diverse leraren vakbonden tegemoet te komen. Met dit uitgangspunt moesten zij wel falen en dit alleenal zou tot blijvende voldoening kunnen stemmen, ware het niet. dat hethuidige compromiskarakter van de basistabel zeer onbevredigend moetwerken, vrijwel alles aan banden legt, maar wat veel erger is: een beschamende nalatenschap van het huidige onderwijsbeleid voor de komendevijftig jaar dreigt te bestendigen.