ENIGE OPMERKINGEN OVER „RESEARCH" EN RESEARCHOMSTANDIGHEDEN IN DE VERENIGDE STATEN

Auteurs

  • M.J. Langeveld

Samenvatting

Tijdens een recente reis in de Verenigde Staten langs een aantal researchcentra werden mij door verschillende personen toelichtingen gegevenover de algemene omstandigheden, waaronder velerlei onderzoek plaatsvindt en over de sociale conditionering van een aantal verschijnselen, dietot de voorwaarden of de begeleidende verschijnselen van de onderzoeksactiviteit behoren. Ik heb hieromtrent geen eigen opinie te geven. H^t ism.i. interessant genoeg om naar mijn zegslieden te luisteren, die hunbetoog met talrijke namen van onderzoekers, centra en publicaties illustreerden, die ik hier weglaat om begrijpelijke redenen: ze doen er niettoe. De strekking van het betoog was algemeen, niet persoonlijk. De safflenvatting wekt uiteraard de indruk van geladenheid door de accumulatie der gezichtspunten en ik waarschuw de lezer nadrukkelijk, zich opdit punt niet te vergissen. De Verenigde Staten tonen duidelijk zo zegt men mij het beeld vaneen voortdurend, vaak snel maatschappelijk opstijgingsproces. Daaraangeen deel te hebben plaatst een persoon of een groep in een negatiefdoordeelde positie. „Arm" zijn is hier een schande. Woorden als „socially disadvantaged", „culturally deprived" zijn alleen descriptief voor^le noch het een noch het ander is. Voor wie het is, zijn het scheldwoorden. Onderwijs en opvoeding volgen het opstijgingsproces slechtslangzaam hoe hard ze ook mogen proberen „bij" te zijn en zo is del^loof tussen hen die „hebben" en hen die niet „hebben" altijd nog evengroot als in de dagen van Franklin Roosevelt. In een sociale achterstandVerkeren is dus in elk opzicht een ongunstige, een schandcbrengendepositie. In de steden leidt welstand tot verplaatsing uit het centrum naar'Ie voorsteden. De openvallende plaatsen worden ingenomen door de•^aagste" groep op de prestigcIijst (recente immigranten, negers, enz.).^ centra der steden zijn de probleemgebieden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

ENIGE OPMERKINGEN OVER „RESEARCH" EN RESEARCHOMSTANDIGHEDEN IN DE VERENIGDE STATEN. (2023). Pedagogische Studiën, 43(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17540