Pedagogische Kroniek

Auteurs

  • J. Grandia

Samenvatting

In deze kroniek is reeds eerder aandacht gevraagd voor onderzoekingenen experimenten in Amerika en Israël m.b.t. kinderen, die opgroeien envolwassen worden in de sociaal lagere milieus der samenleving.Het is verheugend thans de aandacht te kunnen vestigen op een studievan de heer Th. G. Bolleman, bibliothecaris aan het pedago^sch instituut der rijksuniversiteit te Utrecht en studerend voor het doctoraalexamen pedagogiek. In deze studie wordt een voorlopig, zij het nietvolledig, overzicht geboden van publicaties op het gebied van het in zijnontwikkeling en opvoeding sociaal belemmerde kind. Ook worden enkelerecente publicaties over deze problematiek critisch geanalyseerd.De auteur heeft zich in het bijzonder beziggehouden met een bevolkingsgroep, die in de Amerikaanse litteratuur wordt aangeduid met de termen: „culturally deprived", „culturally disadvantaged", „culturallyhandicapped". Ook wordt deze groep wel aangeduid met „sociallydeprived". De toenemende belangstelling in Amerika, aldus de heerBolleman, voor de maatschappelijk achtergeblevenen wordt klaarblijkelijk gestimuleerd door de wens het in de onderste laag der bevolkingaanwezig geachte leervermogen te benutten teneinde de technischeprestaties van de natie als geheel op te voeren. De Russische prestatiesop het gebied van ruimteonderzoek en ruimtevaart moeten mede totdeze wens hebben bijgedragen. Het sociaal belemmerde kind is in het algemeen het kind dat opgroeit in gezinnen, die sociaal weinig aanzien genieten, wonen in de volks enachterbuurten der grote steden, financieel in kommervolle omstandigheden verkeren en vaak kinderrijk zijn. Voorts hebben de ouders weinigof geen culturele belangstelling, beperkte maatschappelijke contacten,onvoldoende inzicht in het functioneren van de school en geen aandachtvoor het onderwijs van hun kinderen. Mede daardoor zijn de leerprestaties laag en de schoolvorderingen gering. In dit verband wijst deschrijver er op dat in het algemeen de taal van deze kinderen een armoedig karakter heeft: korte en vaak onafgemaakte zinnen, veel grammaticale en syntaktische onjuistheden, weinig differentiatie in de vormen,een zeer beperkt vocabulair en een frequent gebruik van veelal'dezelfdetermen. Voorts ontbreekt het „deprived kind" aan woorden, die ab

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel