Boekbeoordelingen

Auteurs

  • N. Zeijde der van

Samenvatting

peter m. roeder, arthur pasdzierny, willi wolf, „Sozialstafiis und Scliulerfolg. Bericht über empirische Untersuchungen". Pädagogische Forschungen, Veröffentlichungen des ComeniusInstituts. Reihe: Erziehungswissenschaftliche Studien. Quelle und Meyer, Heidelberg, 1965, S. 79, DM 8.—.In dit boekje, waarin verslag wordt gedaan over twee pedagogische onderzoekingen, wordt in het voorwoord de verzuchting geslaakt, dat de wetenschappelijke opleiding en vorming aan universiteiten en pedagogische hogescholen tot nu toe de leraren veel te weinig gelegenheid hebben geboden zichte bekwamen in pedagogisch onderzoek. Een bezwaar is voorts dat de onderzoekers niet alleen hun arbeidsinspanning geven en hun tijd beschikbaarstellen maar vaak ook de kosten van hun onderzoek moeten betalen. Eenomstandigheid, die zich ook in ons land voordoet. Het eerste onderzoekvan Roeder over „Sprache, Sozialstatus und Bildungschancen" toont opnieuw aan dat hoe hoger dc sociale status der ouders is, des te sterker zijgeneigd zijn, bij optredende leermoeilijkheden van hun kinderen, hen tochde middelbare schoolopleiding af te laten maken. Voorts is nog eens onderstreept dat een laag taalniveau in een gezin, de schoolloopbaan van het kindongunstig beïnvloedt. De drang naar meer en beter onderwijs of naar maatschappelijke stijging^ moet voldoende sterk zijn;• men moet weten welke instellingen daartoe geëigend zijn.n het onderzoek is naar voren gekomen, dat, in tegenstelling met de eerstej' "dungsweg", in de tweede het aandeel van personen uit maatschappelijk^ gere groeperingen groter is. Ook zijn er die vroeger om allerlei redenen"n middelbare schoolopleiding niet hebben kunnen voltooien maar dit,tl er geworden, alsnog doen. Voorts blijken in het algemeen de leerpres'es Van hen, afkomstig uit de lagere sociale milieus, beter te zijn dan vanscn sociaal hogere milieus behoren. Wat echter het beheer

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel