OVER DE SAMENWERKING VAN HISTORICI EN DE BEOEFENAREN VAN DE HISTORISCHE PEDAGOGIEK

Auteurs

  • N.F. NOORDAM

Samenvatting

De redactie heeft mij gevraagd om te reageren op het artikel van Van derVelde in het juninummer van P.S. Deze reactie zal voornamelijk neerkomen op een aantal gedachten mijnerzijds over hetzelfde onderwerp dieniet veel van die van mijn collega zullen verschillen, omdat wij beidenovertuigd zijn van dezelfde goede zaak en in grote lijnen dezelfde opvattingen huldigen. Men kan er zich over verwonderen dat men in Nederland met de studie van de historische pedagogiek niet ver gekomen is,althans niet wat de geschiedenis van de school en de didactiek aangaat.Daarover verbaast zich tenminste I. J. Brugmans i en hij gebruikt zelfshet woord „verwijt". Is dit verdiend? Nederland is geen land van opzienbarende denkbeelden op het gebied van onderwijs en opvoeding. Hetbezit, vergeleken met het buitenland, weinig grote pedagogen en heefteerder zijn kracht gezocht in een zekere aandacht voor het gewone doenen het vanzelfsprekende dagelijkse leven dan in originele denkbeelden.Begrijpelijk bij een van oudsher burgercultuur met weinig heroieke trekken. Wel heeft het gemiddelde peil van onderwijs en opvoeding hier vergeleken met omringende cultuurlanden altijd hoog gelegen. In de Middeleeuwen kunnen onze latijnse scholen de vergelijking met elders uitstekenddoorstaan, en wat het volksonderwijs betreft, mogen we vaststellen dati 1500 analfabetisme betrekkelijk zeldzaam was. De goede traditie vande Universiteit van Leuven werd na de Reformatie te Leiden voortgezetcn het hoge gemiddelde is in het algemeen, met enkele inzinkingen in de16e en 19c eeuw, gebleven tot de 20c eeuw. We zien dus een goede school cn een degelijke opvoeding. Maar wat isover dergelijke „gewone" zaken nu te schrijven? Het is daarom niet teVerwonderen dat een „geschiedenis van de van de didaktiek bij het lager,^y het voortgezet onderwijs" ontbreekt. En dunkt me, als deze verschijnt zal ze wellicht minder opzienbarende dingen bevatten dan men"iisschien geneigd is te verwachten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

OVER DE SAMENWERKING VAN HISTORICI EN DE BEOEFENAREN VAN DE HISTORISCHE PEDAGOGIEK. (2023). Pedagogische Studiën, 43(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17546