Maatwerktrajecten voor voortijdig schoolverlaters. Ontwikkelingen in het denken, gerelateerd aan de visie van Kohnstamm

Auteurs

  • I.M.C.C. Heemskerk
  • E. Eck van
  • M. Buisman

Trefwoorden:

studieuitval, werkloze jongeren, kansen(on)gelijkheid, startkwalificatie, maatwerk, student dorp-out, unemployed, young people, educational inequality, made-to-measure learning paths, ongelijkheid

Samenvatting

Kohnstamm had speciale aandacht voor werkloze jongeren, een kwetsbare groep die we tegenwoordig omschrijven als voortijdig schoolverlaters (vsv-ers). Hij paste zijn ideeen over leren en ontwikkelen toe in projecten voor deze jongeren, in de jaren dertig. Kenmerkend was dat hij voor deze groep niet koos voor een klassikale aanpak, maar voor programma’s met een individuele aanpak. Met onderwijs op maat wilde hij deze jongvolwassenen die zich in het initieel onderwijs niet hadden kunnen ontwikkelen, alsnog een kans te geven zich te kwalificeren. In dit artikel schetsen we hoe het beleid rondom voortijdig schoolverlaten van jongeren zich sindsdien heeft ontwikkeld. Vervolgens gaan we in op onderzoek en theorievorming met betrekking tot voortijdig schoolverlaten, wat zijn oorzaken en hoe kan het worden voorkomen? Ten slotte zoomen we in op vormgeving en effecten van een recent uitgevoerd programma, en koppelen we de beschreven ontwikkelingen terug naar de visie van Kohnstamm.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Maatwerktrajecten voor voortijdig schoolverlaters. Ontwikkelingen in het denken, gerelateerd aan de visie van Kohnstamm. (2023). Pedagogische Studiën, 95(5/6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14065