Methodologie und 'Sinn'Orientiening in der Pädagogik

Auteurs

  • J. Bijl
  • A. Klinkers

Samenvatting

Langeveld begint met de lezers duidelijk te maken, dat het feit dat op verschillende wetenschapsgebieden causale relaties worden aangeiroffen nog niet eenzelfde methodegebmikrechtvaardigt. Ook mcK't overwogen worden inhoeverre/»rt/(77t'/c' overeenstemming tussen debeide gebieden bestaat. Aan de methode gaateen 'Erhellung" van het betrokken gebiedvooraf (p. 15). Die 'Erhellung" kan fenomenologisch zijn. Uit wat later volgt kan men zeggendat Langeveld de leefwereld wil analyseren.Die leefwereld brengen we in taal ter sprake.Dc taal van het dagelijks gebruik moet voorWetenschappelijk gebruik gezuiverd worden.De betekenissen, die in een gebruikswoord opgesloten liggen worden uiteengehaald (disjuncte prediaitie). De zo verworven betekenis'»en kunnen weer samengevoegd worden tottheoretische stellingen, vervolgens wordendeze opgebouwd tot theorieën (conjuncte pred'GUie). Kennelijk gericht tegen de vaak opongemotiveerde wijze van operationaliseren^''j beoefenaren van het empirischanalytischwetenschapsmodel wordt opgemerkt: 'Dieswiederum setzt voraus eine Fundierung aufeinem vollständigen Ausschitt eines wissenschaftlichen Kontextes und nicht eine Fundierung auf gelegentlichen Bruchstücken"(p. 20/21). Ten behoeve van de praktische wetenschappen volgen er enkele opmerkingen tenaanzien van het handelen. Hoe hangt dit handelen, dat de wetenschap wil vtxirtbrengen,met het overige van het menselijke handelensamen? (p. 22). Dat vernemen we hoofdzakelijk in het volgende gedeelte.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Methodologie und ’Sinn’Orientiening in der Pädagogik. (2023). Pedagogische Studiën, 59(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15977