Uitleg van sociale gebeurtenissen door didactisch nietgeschoolden aan kinderen van verschillend sociaalcognitief niveau

Auteurs

  • F.J. WUFFEL
  • W.G. JANSEN
  • C.F.M. LIESHOUT

Samenvatting

De hypothese dat volwassenen het sociaalcognitieve niveau van hun uitleg aan kinderen aanpassen aan het sociaalcognitieve niveau van het kind werd onderzocht aan de hand van besprekingen die zij hadden met kinderen over socialegebeurtenissen op legkaarten. Negentien vrouwelijke studenten namen bij kinderen variërendin leeftijd van 2;9 tot 6,0 jaar twee taken voorsociaalcognitief perspectief af: in de ene taakmoest het kind de emotionele toestand van dehoofdpersoon in verhaaltjes afleiden, in de andere taak moest afgeleid worden welke gevolgenbepaalde handelingen voor de hoofdpersoonhadden. De kinderen varieerden in .sociaalcognitief ontwikkelingsniveau. Het moeilijkste onderdeel van beide taken moesten de studentesaan de kinderen uitleggen. De interactie werd opgeluidsband opgenomen. Iedere uiting van destudentes werd gecodeerd naar sociaalcognitiefinstructieniveau en naar gebruikte onderwijsstrategie. Het instructiegedrag werd geanalyseerd in relatie lot de voorafgaande antwoordenvan de kinderen. De resultaten geven aan, dathet sociaalcognitieve niveau van de instructiemeer aangepast Ls aan het sociaalcognitieve niveau van de antwoorden van het kind tijdens deinteractie, dan aan het sociaalcognitieve niveauzoals dat per laak werd vastgesteld. De onderwijsstrategieën blijken niet of nauwelijks samen

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Uitleg van sociale gebeurtenissen door didactisch nietgeschoolden aan kinderen van verschillend sociaalcognitief niveau. (2023). Pedagogische Studiën, 59(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15979